1 Kasım 2008 Cumartesi

Lahana Dolması

Orta boy lahana
250 gr. yağsız kıyma
1 soğan
1/2 çay bardağı pirinç (çok pirinçli sevene az gelebilir,artırabilirsiniz)
Kuru nane
Kırmızı biber
Karabiber
Pulbiber
Reyhan-varsa
2 çorba kaşığı salça -sosu için
1 çorba kaşığı salça-içi için
2 diş sarımsak
Tuz

İçini tamamen damak tadınıza göre ayarlayabilirsiniz. Acı seviyorsanız biberleri daha fazla koyarsınız,reyhan sevmeyebilirsiniz...Kimi fazla pirinçli kimi kıyması fazla sever. Biraz göz kararı yani. İç artarsa ben buzdolabı poşetine koyup difirize atıyorum.Ama poşetin üstüne içinde ne olduğunu yazıyorum çünkü donunca anlaşılmıyor.Bi dahaki sefere teflon tencerede hafif kısık ateşte çevirip yeniden dolduruyorum.
Lahana dolması çok uğraştırdığı için yapmaktan çekindiğim yemekler arasındadır. Ancak bu sefer her zaman yaptığım yontemle değil, birisinin tavsiyesi üzerine daha basit bir yöntemle yapmaya kararlıydım...Ben sarılan lahanalar düzgün görünsün diye epey uğraşmama rağmen normal bir lahana sarması yapamamıştım. Onun yerine, muska şeklinde sarıyordum. Muska şeklinde sarmak için de en damarsız kısımlarını alıp, koca lahanadan tencere dibinde 2 sıra olacak kadar lahana dolması çıkıyordu..Ama görüntüleri çok düzgündü tabi! Bu sefer herkesin yaptığı gibi sardım. Lahananın ortasını çıkarıp -tamamen çıkarmak mümkün olmadı, kafasından oya oya dibine yakın yerde bıraktım-düdüklü tencereme zar zor sığdırdım.Lahananın dip kısmını (yapraklı kısmını değil) alt tarafa getirdim ki orası sert kısmı, daha çabuk haşlansın diye. Kaynattığım sıcak suyu üzerini örtecek kadar döktüm.Ocakta 20 dakika kadar haşladım.Benim lahanalar sertçeydi, rengi değişmeye başlayınca anlaşılıyor yumuşadığı.Çok yumuşarsa da zor sarılabilir. Lahanacıklar yumuşarken, içini hazırladım. Soğanı küçük küçük doğrayıp tavada çevirdim.Pirinci yıkayıp süzgeçten geçirdim. Soğanların altını kapatıp biraz soğumasını bekledikten sonra kıymayı, 1 kaşık salçayı,tuzu, baharatları, pirinci,soğanı hep beraber karıştırıp yoğurdum. Haşlanmış lahanaları genişce bir süzgece aldım. Yapraklarını koparıp çok soğuk olmayan suyla yıkadım-su soğuk olunca yapraklar sertleşirmiş- daha sonra onları da süzgece koydum. Tencerenin dibine az yağ döküp bir lahana yaprağını yerleştirdim ki dibi tutarsa dolmacıklarım hemen yanmasın..Yaprakların mümkün olduğunca damarsız kısımlarını koparıp koparıp, içi uzunlamasına ortalarına koydum. Ben yanlarını kapatamadığım için muska şeklinde yapardım, birisinin tavsiyesiyle, bu sefer kapatmadım ama içini yanlara çok yaklaştırmadım. Kalın olmuş eğri büğrü olmuş takmadım. bi baktım kocaman bi tencere oldu..Hepsi bitince de yine yağ döküp çok az, üzerine dolmalarının üzerini aşacak kadar salçalı su döktüm. 2 diş Sarımsağı büyük parçalara bölüp suyunun içine attım kokusunu versin diye. Üzerlerine orta boy bi tabak kapattım ki piştikçe suyun içine dağılmasınlar..Toprak tencerede yapma fantezisine girdiğim için pişmesi uzun sürdü 1.5 saat kadar.Pirinci pişince kapattım. Ama normal tencerede 30-45 dakikada pişebilir. Arada gidip bakmak lazım suyu bitiyor çünkü çabucak. Suyu biterse az az kaynar su ilave edilebilir. Bu yöntem hem daha hızlı hem az yorucu benim için.Bundan sonra hep boyle saracağım..Yanlarını kapatmasam da onlar zaten büzüşüp kapanıyor ve etler dışarı çıkmıyor.Resim çekmemiştim, eve gidince çekip buraya ekleyeceğim.Lahana kaldı tabi ki,hem de çok...onları da kapaklı bir kaba koydum..Belki yemeğini yaparım belki difirize atacağım.Difirizden çıkınca yumuşak olursa sarma yapabilirim.

Hiç yorum yok: